Aktuality

Předkladatel : občanský spolek "Zdravý Malín, z.s."
Dne :

NÁVRH na zřízení autobusové kyvadlové dopravy mezi Novým Malínem a Šumperkem

Zdůvodnění:
S velkým nárůstem populace a výstavbou bydlení - staveb RD - v Novém Malíně je zapotřebí řešit také problematiku dopravní obslužnosti s ohledem na ochranu životního prostředí.
Obec je typickým sídlem údolního charakteru, původní zástavba kopírovala linii vodoteče Malínského potoka. Novou zástavbou došlo a dochází ke vzniku sídlištních lokalit
( Hypoteční ulice, U hřiště, Zajícovo pole apod.), jejichž vzdálenost od trasy hlavní komunikace představuje maximálně stovky metrů a umožňuje pěším bezproblémový přístup
ke stávajícím autobusovým zastávkám.
Velká část populace používá pro cestu do práce a z práce osobní automobil, což se promítá do zhoršení kvality ovzduší, zvýšení rizika dopravních nehod a zvýšením nákladů souvisejících s výdaji na dopravu do zaměstnání i pro tyto osoby.
Uvažujeme-li , že počet RD ve vlastním Novém Malíně je cca 800 staveb a že alespoň k 80% z nich přísluší jeden osobní automobil, a dále že velká většina lidí dojíždí za prací do Šumperka, lze oprávněně dovodit, že v obci se v obou směrech pohybuje denně nejméně 1280 osobních automobilů.
Vezmeme-li dále v úvahu, že se jedná o studené starty a provoz se studeným motorem, tedy enormní spotřebou paliva, vysokými emisemi Nox, kouřivostí apod., tak by pravidelná kyvadlová doprava v intervalu cca 30-40min prospěla k výraznému zlepšení čistoty ovzduší, snížení rizika dopravních nehod a ke snížení výdajů osob za cestou do práce.
Byla by tak řešena i problematika důchodců, starších osob se sníženou pohyblivosti (docházka za lékařem, na poštu, do obchodu) i dětí školního věku, které navštěvují kroužky a kurzy v Šumperku a rodiče je tam musí přivážet a odvážet.
Došlo by také ke zvýšení možnosti návštěvnosti Nového Malína ze strany obyvatel Šumperka nebo turistů tam pobývajících .
V dnešní době jsou již také k dispozici autobusy se sníženým vstupem, umožňujícím nástup a výstup osob pohybově omezených (starší osoby, zdravotně postižení, matky s kočárky, malé děti atd.) , což by vedlo k vyššímu využívání hromadné veřejné dopravy.
Je také známo, že na pořízení veřejné dopravní obslužnosti lze čerpat dotační tituly. Nemusely by se budovat další autobusové zastávky, trať by kopírovala stávající sled zastávek:
Autobusové nádraží, Šumperk Pramet, Šumperk Lesostavby, Nový Malín Plechy, Nový Malín, obchod, Dolní Studénky Třemešek, Nový Malín škola, Nový Malín kostel, Nový Malín č.178, Nový Malín č.212.
Centrální poloha autobusového nádraží v Šumperku umožňuje snadný dosah k obchodům, úřadům, zdravotnickým zařízením, kulturním zařízením apod.
Službu by mohl zajišťovat stávající regionální dopravce ARRIVA MORAVA a.s., technika by mohla být pořízena prostřednictvím obce či přepravce, k tomuto účelu získaným dotačním titulem.
Přepravce by také mohl vypracovat a předložit kalkulaci ceny jízdného, z níž by vycházela částka , kterou by obec doplácela ze svého rozpočtu.
Jízdní řád by byl pochopitelně vhodně časově upraven tak, aby respektoval pracovní dny, dny pracovního klidu, svátky a přihlížel k potřebám malínských občanů i ekonomickým aspektům a vhodným způsobem vycházel vstříc i místní části obce - Mladoňovu.
Lze také uvažovat o tom, že by obec mohla zvýhodnit některé své občany (důchodci, tělesně postižení, děti školního věku) příspěvkem na hromadnou dopravu.
Nejvhodnějším způsobem by bylo realizovat např. půlroční zkušební provoz a na základě jeho vyhodnocení teprve následně přistoupit k vlastnímu zajištění trvalé kyvadlové dopravy.
Nejbližším místem v regionu, kde příměstská doprava funguje, je krajské město Olomouc. Není tedy problém seznámit se se zkušenostmi magistrátu, ekonomickou náročností a hodnocením přepravce.Závěr: Zřízením kyvadlové autobusové dopravy v obci Nový Malín by jednoznačně došlo ke zlepšení kvalitativního zázemí pro občany obce, zlepšení čistoty ovzduší, snížení rizik dopravní nehodovosti i snížení rodinných výdajů spojených s osobní přepravou do Šumperka.
Navrhujeme tedy zastupitelstvu i radě obce, aby náš návrh projednaly, posoudily a v případě kladného názoru je realizovaly v nepříliš vzdálené budoucnosti.

Ing. Miroslav Vinkler
předseda spolku "Zdravý Malín, z.s."

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky