Aktuality
Elektrizace a zkapacitnění trati Šumperk -Olomouc
Jak jste si mohli
všimnout, asi před měsícem jsme upozornili na výše uvedený záměr, který se týká
také naší obce.
Díky spolku "Zdravý Malín, z.s." jsme získali poslední informace, o které se
s vámi rádi podělíme.
Tím základním sdělením je rozhodnutí
Krajského úřadu Olomouc, že záměr elektrizace nemá významný vliv na
životní prostředí a nebude dále hodnocen podle zákona 100/2001 Sb. o posuzování
vlivů na životní prostředí.
V průběhu zjišťování došlo na krajský úřad celkem 13 připomínek a návrhů, s nimiž se dále můžete seznámit.
Odbory Olomouckého kraje (lesnictví, vodního hospodářství, ochrany ovzduší, odpadového hospodářství, ochrany přírody, ochrany zemědělského půdního fondu) připomínky neměly, stejně jako Krajská hygienická stanice, Česká inspekce životního prostředí a MěÚ Šumperk, odbor životního prostředí. Stejně tak se zachovala Agentura na ochranu přírody, Jeseníky.
Naproti tomu Hnutí Duha výslovně požadovalo další posouzení
podle zákona 100/2001, s tím, že argumentovalo problematikou tříštění
krajiny, zajištění migračních tras živočichů a jejich bezpečnosti.
Ochranáři ze Šumperka (ČSOP )upozornili na velký počet biotopů jimiž trať
prochází, výskyt obojživelníků a
přítomnost územně stabilizujících ekologických systémů podél trati a
také chtěli, aby byl záměr dále posuzován.
K jejich názoru se připojila i obec Libina, která navíc žádala o případné vybudování nových tůní pro
obojživelníky a opět upozornila na
problematiku migračních tras živočichů, biotopů, zvláště chráněných živočichů
apod., a dále chtěla řešit protihluková
opatření v místní části Obědné.
Obec Nový Malín a její organizace žádnou
připomínku nevznesly.
Naproti tomu občanský spolek "Zdravý
Malín, z.s." požadoval, aby v úseku železnice procházející zastavěnou částí
obce, byla realizována antivibrační opatření, která by snížila vibraci
z kolejového tělesa na přilehlou obytnou zástavbu.
Z Nového Malína se dále ozval majitel jednoho RD blízko dráhy, který
požadoval doplnění hlukové studie.
Obec Vikýřovice, stejně jako Libina, požadovala, aby byl tento záměr posuzován
podle zákona o vlivu na životní prostředí, zejména s ohledem na hluk.
Jak se s těmito námitkami a připomínkami vypořádal Krajský úřad Olomouc ?
Provedl to šikovně, rozhodl proti názoru obcí Libina, Vikýřovice
a Hnutí Duha s ČSOP, že se dále nic posuzovat nebude, a uvolnil ruce
Stavební správě Východ, sídlo Olomouc, pro další postup přípravy stavby.
Současně však do odůvodnění rozhodnutí promítl některé z připomínek,
kterými se stavebník bude muset dále zabývat.
Konkrétně se jedná o úpravu některých propustků pod tratí - zlepšení migrace
živočichů, dále úprav na některých úsecích tratě - snížení bariérového efektu. Libina
vybojovala zlepšení průjezdového profilu silnice pod železniční tratí.
Spolek "Zdravý Malín, z.s." nevyhrál, ale ani neprohrál. Bylo sděleno, že při
dodržení stavebního postupu - bezstykové koleje, event. podložek pod patou
kolejnice, zpevnění podloží vápno-cementovou vrstvou, včetně zhutnění a stavby
nového železničního svršku, budou vibrace sníženy o 5-7dB.
Dále, pokud by došlo ke změně projektu bude požadována Hygienickou stanicí
Olomouc aktualizace hlukové a antivibrační studie.
Vlastníkovi RD v Novém Malíně bylo sděleno, že ke zvýšení hluku nedojde a
po trati budou jezdit pouze vlaky řady 440 nebo 640 Regionpanter a nikoli těžké
dieslové lokomotivy.
Obec Vikýřovice bohužel připomínku poslala po zákonné lhůtě.
Protože celé rozhodnutí má 33 stran, snažil jsem se vybrat pouze podstatné věci. Pokud bude mít někdo zájem přečíst si vše, může toto rozhodnutí najít vyvěšené na veřejné vývěsce OÚ i v Novém Malíně.
Ing. Miroslav Vinkler
předseda spolku "Zdravý Malín, zs."
P.S. Poděkování sdružení "Za zdravou obec " za pomoc se zveřejněním tohoto materiálu, pomalu začínáme nabíhat s vlastními webovými stránkami - viz https://zdravymalin-cz.webnode.cz/